#InstaInterview – Marian Hurducaș

Marian Hurducaș este un marketer cu o perspectivă diferită asupra lucrurilor, de cele mai multe ori. Ne-a povestit la evenimentul World of Instagram, la ediția a 8-a, despre tipurile de conținut, iar acum l-am rugat să ne ofere câteva raspunsuri legate de Instagram și abordarea lui în perioada de pandemie și nu numai.
WoI: Marian, faci foarte multe lucruri, așadar, ajută-ne cu un rezumat al cine ești!

M.H. Sunt Marian Hurducaș, marketing and strategy consultant, rol pe care mi l-am asumat după ce am petrecut niște ani în poziția de fondator și manager al celei mai vizibile agenții de comunicare digitală din Cluj. Recent am fost etichetat și drept creator de conținut și cred că cine a făcut-o are dreptate. Problema e la mine, că nu am conștientizat asta până acum. Produc de un an HURDUcast, premiat la final de 2019 la Webstock la categoria Best Podcasts, mai fac o serie de liveuri săptămânale pe Instagram cu Robert Katai, HURDU și KATAI, care se transformă într-un podcast interactiv pentru că discuția este ghidată de cei care se uită la live. Și dacă credeai că am terminat cu ce fac, greșești. Am dat drumul unei serii video despre tehnologie și cum poate fi folosită ea; public pe IGTV, zilnic. Totodată, sunt producător și consultant de producție de content, sunt în spatele multor producții și lucrez cu branduri naționale, vă povestesc eu despre ele când e cazul. Dar da, chiar fac multe. Iată. Mersi pentru întrebare.

World of Instagram Speaker
WoI: Ești un om al planificării, al strategiilor: cum ai reorganizat totul în această perioadă?

M.H. Cumva, am avut noroc. Eram online deja și i-am tras treptat după mine și pe restul cu care lucrez. Urăsc să-mi stea tehnologia în cale sau într-un colț și eu să dau tot la manivelă ca-n 1900, așa că fac tot posibilul ca workflow-ul să-mi fie la vârful degetelor cât mai des cu putință.

De reorganizat am reorganizat folosind un principiu simplu: ăsta iese, ăsta intră, ăsta rămâne. Cred că în această perioadă trebuie să punem accent pe a rămâne relevanți, atât la nivel personal, cât și la nivel profesional, situație pe care o găsesc identică și pentru contextul brandurilor sau al brandurilor personale. Astfel că asta le-am comunicat și clienților mei, au înțeles și ne-am concentrat pe a face o strategie care vizează relevanță, apoi pune accent pe leaduri și vânzare.

Pe majoritatea i-am încurajat să introducă IGTV în mixul de marketing și comunicare, iar primele rezultate au fost pozitive, după cum mă și așteptam. Conturile lor s-au consolidat, au mărit comunitatea organic, au crescut engagementul și feedback-ul. În plus, algoritmului a început să le placă conturile și le-a crescut reach-ul.

Funny thing, așa am început și eu seria de IGTV, testând și încercând să validez câteva idei pentru ei.

WoI: Cat de mult implici Instagramul si Instagrammerii în propunerile tale de promovare?

M.H. Sunt adeptul dezvoltării unei comunități care e interesată de tine și cu care formezi o legătură strânsă, așa că agreez mai puțin spre deloc o colaborare dacă ea nu implică în mod egal ambele părți. Agreez colaborările de tip feature, precum vezi în muzică. Iar brandul care e cel mai bine mulat pe cerințele mele la acest capitol e Samsung, brand care produce extrem de mult content în prezent, cu proprii Instagrammeri cu care are o colaborare de lungă durată. Follow Samsung for more recipes!

WoI: Influencer marketing va fi in continuare una dintre cele mai bune metode de marketare pe Instagram pentru brandurile mari?

M.H. Nu cred că a fost niciodată cea mai bună, cred doar că e ok.  Rămâne, în schimb, de luat în calcul pentru un mix sănătos de marcomm. Influencer marketingul e prost înțeles, din punctul meu de vedere, de către ambele tabere. Mai durează niște ani până la calibrare corectă. Ideea e că acest concept nu poate sta la baza strategiei tale de marketing sau comunicare, dar poate da un boost de vizibilitate sau credibilitate unei campanii. Și, de cealaltă parte, a fi influencer nu poate fi un job în sine, poate fi cel mult un business, dar și asta cu asumările aferente. Pandemia ne-a adus puțin mai aproape de înțelegerea acestor lucruri, deci suntem pe drumul cel bun.

WoI: Feed sau stories? Unde vinzi mai bine? Și unde propui să fie promovarea?

M.H. Una o completează pe cealaltă. Ar trebui să avem un mix și aici. Oamenii se uită mult pe stories, media la undeva la 30-40% din numărul de followers, dar pentru că avem parte de conținut efemer, trebuie să faci cumva backup. Iar aici ai feed, cu toate variantele lui de producție de content pe care Instagram ți le pune la dispoziție. Și nu doar Instagram, sunt pline site-urile de inspirație și magazinele de aplicații de tool-uri care pot fi folosite cu succes. Timp, răbdare și disponibilitate trebuie.

WoI: Macro sau micro influenceri?

M.H. Sunt două categorii diferite, cu public care reacționează diferit și care a investit diferit încredere în aceste entități, macro sau micro. Folosești oricare dintre ei după chipul și asemănarea ta, după planul pe care ți l-ai setat și obiectivele pe care le vrei atinse, după bugetul pe care-l ai la dispoziție. Rezultatele vor fi diferite, invariabil. Ai șanse foarte mari, spre exemplu, să treci rezultate mai bune în dreptul lui micro, decât în dreptul lui macro. Contextul social poate fi favorabil unuia, produsul sau serviciul să i se potrivească mai bine șamd.

WoI: Ai observat o scădere sau creștere a engagementului pe Instagram de când stau utilizatorii mai mult în case? Care sunt tendințele primăvară-vară 2020?

M.H. Creștere. Dar creșterea asta vine pe fondul muncii din spatele producerii de content și a efortului de a genera interacțiune. Conturile care și-au intensificat și diversificat activitatea sunt cele care pot raporta cifre mai mari.

WoI: Cum recomanzi să fie postările în această perioadă? Care sunt mesajele și care sunt limitele?

M.H. Mesajele trebuie să fie adecvate contextului care, atenție, se schimbă zilnic, adaptate la strategia generală a brandului, care sper că a primit deja un update în acord cu pandemia. N-aș vrea să aduc neapărat în discuție empatia, pentru că ea era deja o componentă care trebuia să existe pe lista de priorități și înainte de lockdown.

Limita este bunul simț.

WoI: Ce are impact mai mare pe Instagram? Evergreen content sau evergreen account?

M.H. La modul ideal,  văd viabilă postura unui evergreen account, care produce evergreen content. Redundant, știu, dar aș vrea ne întoarcem la întrebarea cu micro sau macro influnceri, unde răspunsul e “păi, depinde”. Unele conturi au nevoie de evergreen content ca să ajungă la statutul de evergreen accounts, altele pur și simplu pot produce content care să nu aibă nicio legătură cu ideea de evergreen, dar fără care oamenii să nu poată trăi, să aibă impulsul de-a căuta ultima postare dacă ea nu a ajuns în feed în ziua respectivă. Magia se produce tot pe planșa de strategie/planul de acțiune. Acum nu aș vrea să dezbatem strategia, dar sper că suntem consțienți că trebuie să fie calibrată realității din companie și piață, totodată. Degeaba ne gândim la avioane și ne dorim să aterizam un cargo, dacă pista noastră de aeroport e sub 3.500m lungime.

WoI: Storyteling pe Instagram? Da, nu, cum? 

M.H. Mi-aș dori foarte mult să depășim stadiul de buzzword al lui storytelling și să-l asimilăm ca atare, conform a ceea ce este și nimic mai mult. Creștem cu povești de când ne știm, poveștile ne formează caracterul în mare parte și ne ajută să facem diferența între bine și rău. Învățăm basmul la școală și ne pun profesorii să reținem ce caracteristici are, presa ne spune povești folosind aceste principii de zeci de ani și noi tot mai credem că storytellingul e Sfântul Graal. Nu e.

A, că nu-i o caracteristică pe care oricine poate să o stăpânească? Asta-i altceva. E ok să nu știm să spunem povești, nu e ok să facem storytelling având acest minus și să declarăm apoi că nu funcționează. Ia un om care poate asta, plătește-l, și fă storytelling chiar și pe Instagram. Am văzut campanii care foloseau storytellingul în moduri extrem de ingenioase încă de pe vremea când Instagram publica poze 1:1, avea 6 filtre și cel mai folosit device era iPhone 4. Oare cu tool-urile de acum nu putem?

Descrierea pozelor contează la fel de mult ca pozele. Pot scoate în evidență un detaliu, pot îngropa altele. Pot trezi empatie, pot trezi ură, setează sau explică un context. Orice exponat dintr-un muzeu are o descriere, cât de mică.

WoI: Ce instrumente recomanzi? Apps de programare a postarile, pentru story-uri, video-uri.

Sunt adeptul formulei KISS. Keep It Short and Simple. Sau Keep It Short, you Stupid! Am câteva aplicații pe care le folosesc constant, pentru că sunt simple și intuitiv de folosit. Mi se pare de bun simt modulul Creator Studio al lui Facebook, folosesc Bannersnack pentru design inclusiv de stories când am nevoie, InShot sau LumaFusion când vreau să editez un clip la nivel basic spre mediu.

Speaker
WoI: Spune-ne despre podcastul tău, de ce să îl ascultăm și unde te găsim.

HURDUcast e infotainment. Informare și relaxare în același timp. În cele aproape 60 de episoade nu cred că nu găsești unul care să nu-ți destupe mai mult orizonturile atât la modul general, cât și în mod particular, pe un anumit subiect. Oamenii apreciează și recomandă produsul pentru că, spun ei, îi ajută foarte mult să înțeleagă mai bine marketingul și comunicarea, plus industriile conexe. Și le place de mine, ce să mai. 🙂

WoI: Ai fost speaker la World of Instagram 10 – Creating Stories Together. Cum ți s-a părut această experiență și ce mesaj ai pentru comunitatea World of Instagram?

M.H. Am fost și cred că am fost și moderator, în același timp. Mi-a plăcut, mai vin. Nu prea pot numi un alt eveniment de profil mai relevant ca ăsta și care să aducă laolaltă o comunitate atât de mare și compactă, totuși, care să fie dedicată platformei Instagram.

Mesajul pentru comunitate e simplu: adaptare și relevanță.

World of Instagram Speaker

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *